اخبار مرتبط

تعداد بازدید: 6676
زبان : فارسی

عارضه پوستی سلولیت

تاریخ درج خبر : 1398/2/8

نوعی عفونت باکتریایی است که پوست را مبتلا میشود. این بیماری مخصوصاً غشاء میان‌ پوستی و چربی زیرجلدی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

سلولیت پوستی:
نوعی عفونت باکتریایی است که پوست را مبتلا میشود. این بیماری مخصوصاً غشاء میان‌ پوستی و چربی زیرجلدی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. علائم و نشانه‌های این بیماری شامل یک ناحیهٔ قرمز رنگ است که ظرف چند روز وسیع‌تر می‌شود. اطراف این محدودهٔ قرمز رنگ عموماً دارای لبه نیست و ممکن است پوست ورم کند. در حالی که امکان دارد با فشار دادن قسمت قرمز، رنگ آن سفید شود، اما این امر همیشه صدق نمی‌کند. محدودهٔ عفونت کرده معمولاً دردناک است.
نشانه های این عارضه:
1. قرمزی
2. ورم
3. حساسیت به لمس شدن
4. درد
5. گرم شدن پوست
6. تب
تغییرات پوستی ممکن است همراه با تب باشد. با گذشت زمان این ناحیه ی قرمز رنگ از پوست گسترش پیدا می کند. ممکن است بر روی ناحیه ی قرمز رنگ پوست لکه های قرمز رنگی ظاهر شوند و حتی در برخی موارد ممکن است در این قسمت تاول های کوچکی نیز مشاهده شود.
عوامل بوجود آورنده این بیماری پوستی:
1. رژیم غذایی نامناسب
2. رژیم های غذایی لاغری موقت
3. سوخت و ساز کند
4. نداشتن فعالیت جسمانی
5. تغییرات هورمونی
6. کم شدن آب بدن
7. چربی کلی بدن
8. ضخامت و رنگ پوست
راهکار های عفونت سلولیت:
برای جلوگیری از سلولیت، باید از خراشیدگی ها و بریدگی ها مراقبت لازم به عمل بیاید. بنابراین همیشه زخم ها را با صابون و آب گرم شستشو دهید، از یک پماد آنتی بیوتیکی روی آن استفاده کنید و برای جلوگیری از ورود باکتری ها به جریان خون، روی آن را با باند بپوشانید. ضمن این که باید هر گونه درد، قرمزی و ترشح یا سایر نشانه های عفونت را نیز بررسی کنید.
همچنین توصیه می شود که:
• هنگام ورزش یا کار با تجهیزات، لباس حفاظتی مناسب بپوشید.
• از دستکش در زمستان و هنگام شستن ظروف یا تمیز کردن برای محافظت از دستان خود استفاده کنید.
• از به اشتراک گذاشتن لوازم مراقبت شخصی مثل حوله، لوازم آرایش و تیغ با دیگران اجتناب کنید.
• اگر دچار دیابت یا بیماری های دیگری شده اید که سبب ضعف در گردش خون می شود، مهم است که به صورت روزانه از لوسیون مرطوب کننده برای حفظ روانی و سلامت پوست استفاده کنید. همچنین باید پوست را به طور منظم برای یافتن هر گونه ترک یا پارگی بازرسی کنید. درمان سریع عفونت پای ورزشکاران و تمیز و کوتاه نگه داشتن ناخن ها برای جلوگیری از ایجاد خراش بر روی پوست از دیگر اقدامات محافظتی می باشد.

سلولیت با یک دوره 10 تا 14 روزه مصرف آنتی بیوتیک های خوراکی درمان می شود.
علائم این عفونت روی پوست باید بعد از سه روز ناپدید شود. با این حال، دوره کامل مصرف آنتی بیوتیک باید تمام شود. زیرا باکتری ها حتی بعد از اینکه شما احساس بهتری دارید، می توانند به زندگی خود ادامه دهند.
اگر درد روی پوست شدید باشد، پزشک ممکن است داروی ضد درد یا یک مسکن را تجویز کند. بالا بردن منطقه آسیب دیده به طوری که بالاتر از قلب قرار گیرد نیز به کاهش درد و تورم کمک می کند. اگر علائم شما بهبود نیافته، بدتر شود یا همراه تب بالا باشد، باید مجددا به پزشک مراجعه کنید. اگر عفونت سلولیت به درمان با آنتی بیوتیک های خوراکی پاسخ ندهد، ممکن است لازم باشد که از آنتی بیوتیک های تزریقی وریدی استفاده شود.
در صورتی که بیماری مزمن یا بیماری موثر بر روی سیستم ایمنی بدن دارید، ممکن است چنین اتفاقی رخ دهد.

انواع سلولیت:
الف) سلولیت صورت: سلولیت صورت به عنوان سلولیت اربیت ایجاد می شود. این بیماری معمولا با ترکیبی از داشتن سبک زندگی منفعل و تمایلات ارثی بوجود می آید. خط چانه و گردن مشخص ترین بخش های سلولیت در روی صورت هستند. می توان با دارو و اصلاح سبک زندگی، سلولیت صورت را بهبود بخشید. تغییر سبک زندگی شامل بهبود تغذیه و افزایش میزان تحرک می شود.

ب) سلولیت پا: سلولیت در پا و مخصوصا در نزدیکی باسن شایع است. مشکل اصلی این است که بسته های چربی بر بافت های فیبری این نواحی فشار وارد می کنند و باعث می شوند پوست نامسطح به نظر برسد. افزایش سن علت اولیه سلولیت است، اما برای کاهش شدت و ظاهر سلولیت روی پا می توان اقداماتی انجام داد.

ج) سلولیت دست: عادات غذایی نامناسب و نداشتن فعالیت جسمانی باعث می شود که چربی در هر ناحیه ای مثل قسمت بالای بازو جمع شود. اگر چه سلولیت قابل درمان نیست، روش های متعددی برای کاهش آن وجود دارد.

د)سلولیت شکم: ران و باسن شایع ترین نواحی هستند که سلولیت در آنها بوجود می آیند، اما در شکم نیز بوجود می آید. با وجود نظریات متعدد، هیچ دلیل شناخته شده یا درمان سریعی برای رفع سلولیت وجود ندارد. تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی به بیماران مبتلا به سلولیت کمک می کند تا شکم خود را استحکام ببخشند و ظاهر سلولیت را کاهش دهند.

 

کلینیک تخصصی موهای زائد
کلینیک لیزر موهای زاید
بهترین کلینیک پوست و مو در شیراز
کلینیک ماه

از   1   رای
7

   نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.