درمان زگيل تناسلی

یکشنبه 9 اردیبهشت 1397
بازدید: 19157

کلینیک ماه تنها مرکز درمان کننده انواع زگیل در شیراز از جمله زگیل های تناسلی

 

زگیل تناسلی چیست و آیا درمانی دارد
علت ابتلا، چگونگی انتقال، علائم و راه های درمان زگیل تناسلی را بشناسید
زگیل تناسلی بر اثر ویروس‌های مختلف در هر نقطه‌ای از بدن ظاهر می‌شوند. زگیل‌ تناسلی (Genital Warts) بر اثر ویروس پاپیلومای انسانی یا همان HPV به وجود می‌آید که به راحتی توسط تماس جنسی منتقل می‌شود.

عفونت HPV یکی از رایج‌ترین بیماری های مقاربتی (STD) می‌باشد. اشکال خاصی از این ویروس می‌توانند منجر به سرطان دهانه رحم، مقعد، واژن و آلت تناسلی شوند.

زمانی که فرد مبتلا به HPV می‌شود، 2 تا 3 ماه بعد (یا حتی بیشتر) زگیل‌ها ظاهر می‌شوند. در برخی افراد مبتلا به این عفونت نیز هرگز زگیلی به وجود نمی‌آید. همچنین باید بدانید زگیل تناسلی با تبخال تناسلی متفاوت است. بیماریهای مقاربتی، انواع مختلفی دارند که از انواع آن ها می توان به ایدز، هپاتیت b، هپاتیت c، سوزاک، سفلیس، تبخال تناسلی اشاره کرد.

 زگیل تناسلی

 زگیل تناسلی چه شکلی است؟
زگیل آلت تناسلی برجستگی‌های گوشتی قرمز یا صورتی رنگی هستند که در اطراف ارگان‌های جنسی رشد می‌کنند. زگیل‌ها ممکن است شبیه قسمت‌های کوچک گل کلم باشند یا خیلی کوچک بوده و به سختی دیده شوند. همچنین به سرعت پخش شده و رشد می‌کنند. این زگیل‌ها معمولاً دردناک نیستند اما ممکن است درد، خونریزی و خارش کمی را ایجاد کنند.

علایم زگیل تناسلی
مانند بسیاری از بیماری‌های مقاربتی، HPV همیشه علائم قابل مشاهده‌ای ندارد. اما زمانی که علائم ظاهر می‌شوند زگیل‌ها اطراف ناحیه تناسلی به وجود می‌آیند. زگیل تناسلی زنان داخل و خارج واژن، روی دهانه‌ی رحم یا اطراف مقعد به وجود می‌آیند. زگیل تناسلی مردان نیز روی نوک آلت تناسلی، بدنه‌ی آلت تناسلی، بیضه یا اطراف مقعد ظاهر می‌شوند. در برخی افراد نیز زگیل‌های تناسلی در گلو یا دهان دیده می‌شود. این افراد با فرد مبتلا به عفونت، رابطه‌ی جنسی دهانی برقرار کرده‌اند.

راه های انتقال زگیل تناسلی
زایمان و نازایی همه زنان جوان که ازدواج کرده اند حتما باید هر دو سال یکبار تست پاپ اسمیر ( تست سرطان دهانه رحم) را نزد متخصص زنان انجام دهند. متاسفانه در جامعه ما اخیرا بیماری های رحم، تخمدان ها و دهانه رحم شیوع زیادی پیدا کرده اند و علت آن بیشتر نا آگاهی است. مثلا افراد نمی دانند که از طریق مقاربت ویروس زگیل تناسلی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. و به همین دلیل حفاظت کافی در برابر آن ندارند. بیشتر بیماری های مقاربتی (Sexually transmitted diseases) مانند هپاتیت یا ایدز با استفاده از کاندوم قابل پیشگیری هستند. تنها بیماری مقاربتی که با وجود کاندوم نیز منتقل می شود زگیل تناسلی است و در کشور ایران امروزه به شدت شایع شده است.

این شیوع گسترده می تواند 2 علت اصلی داشته باشد:

اول اینکه زنان آگاهی کافی برای محافظت از خود در برابر این بیماری را ندارند.

دوم اینکه از بهترین روش پیشگیری از این بیماری که واکسیناسیون است، غافل اند.

 

واکسن زگیل تناسلی
 بهترین روش پیشگیری از این بیماری را واکسیناسیون معرفی می کند. ایشان معتقدند که واکسن زگیل تناسلی بهتر است در سنین 12 تا 14 سالگی انجام شود، البته تزریق آن تا 39 سالگی نیز مجاز است. حتی بعد از 39 سالگی هم انجام می شود اما کارایی آن پایین خواهد آمد. این واکسن ها فعلا شامل بیمه نشده و قیمت واکسن زگیل تناسلی تقریبا 400 هزار تومان است. حتما بیمار باید 3 دوز کامل از این واکسن ها دریافت کند. یک دوز تزریق شده و دو ماه بعد دوز دوم و 6 ماه بعد دوز سوم زده می شود.

 

تشخیص زگیل تناسلی
 ویروس زگیل تناسلی به دو نوع تقسیم می شود. نوع زگیل تناسلی با ریسک کم (Low Risk) یعنی احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم در این افراد کم است یا زگیل تناسلی با ریسک بالا (High Risk) که به معنای احتمال زیاد ابتلا به سرطان دهانه رحم است.

تشخیص این دو نوع ویروس توسط متخصص زنان با معاینه واژینال یا تست پاپ اسمیر انجام می شود. افرادی که در گروه زگیل تناسلی با ریسک بالای ابتلا به سرطان رحم قرار دارند باید مرتب تست پاپ اسمیر انجام داده و حتما کولپوسکوپی شده و زیر نظر انکولوژیست باشند. و افرادی که در گروه زگیل تناسلی با ریسک کم ابتلا به سرطان رحم قرار دارند بهتر است زودتر برای زدن واکسن اقدام کنند تا به نوع دیگر دچار نشوند.

دکتر برای تشخیص بیماری زگیل تناسلی یا سایر بیماری‌های مقاربتی این آزمایش‌ها را انجام می‌دهد:

بررسی برجستگی‌ها برای اطمینان از بیماری زگیل تناسلی
استفاده از محلول اسید استیک ملایم (سرکه) برای برجسته کردن زگیل‌های کوچک
معاینه کامل لگن و پاپ اسمیر برای زنان
آزمایش تخصصی HPV
بیوپسی بافت دهانه رحم (اگر پاپ اسمیر غیر طبیعی یا اختلالی دیده شود) برای اطمینان از اینکه سلول‌های غیر عادی که منجر به عفونت HPV مرتبط یا سرطان رحم می‌شوند وجود نداشته باشند. بیوپسی دهانه رحم شامل نمونه برداری قسمت کوچکی از بافت دهانه رحم و بررسی آن زیر میکروسکوپ است.
بررسی مقعد و زگیل مقعدی
به منظور تشخیص زگیل تناسلی در زنان، به بیماران زن توصیه می‌شود برای معاینات بیشتر و دقیق‌تر به متخصص زنان مراجعه کنند.

 

درمان زگیل تناسلی
متأسفانه درمان قطعی زگیل تناسلی وجود ندارد و هیچ درمانی قادر به از بین بردن ویروس HPV که منجر به زگیل تناسلی می‌شود، نیست. دکتر می‌تواند با لیزر درمانی، انجماد یا مواد شیمیایی زگیل‌ها را برطرف کند. برای زگیل‌هایی که بزرگ هستند و به سختی درمان می‌شوند باید جراحی لازم است. با این حال باز هم احتمال بازگشت آن‌ها وجود دارد.

 متخصص زنان و زایمان، در مواردی که زگیل تناسلی قابل مشاهده است می توان از روش کرایو (فریز کردن دهانه رحم) یا کوتر (سوزاندن) استفاده کرد. البته رایج ترین نوع درمان زگیل تناسلی دارو است که توسط متخصص زنان تجویز شده و بیمار به صورت موضعی با یک گوش پاک کن استفاده کرده و به سرعت این زگیل ها رفع می شوند. در واقع از بیرون زگیلی دیده نمی شود ولی ممکن است تمام واژن یا رحم پر از زگیل بوده و رویت نشود. یا اصلا دیده نشود و فقط به شکل ویروس نهفته وجود داشته باشد و بعدها دوباره عود کند. بیماری که مبتلا به زگیل تناسلی شود تا آخر عمر این ویروس را در بدن خود خواهد داشت و به عنوان ناقل می تواند این ویروس زگیل تناسلی را منتقل کند.

نکاتی که افراد مبتلا به زگیل تناسلی باید رعایت کنند:
این ناحیه را تا جایی که می‌توانید خشک نگه دارید.
لباس زیر تمام پنبه ای بپوشید. پارچه‌های پلاستیکی ناحیه را تحریک کرده و رطوبت را نگه می‌دارند.

اگر زگیل تناسلی درمان نشود چه اتفاقی می‌افتد؟
متأسفانه، عفونت HPV می‌تواند خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم، مقعد و آلت تناسلی را افزایش دهد. اما همه‌ی انواع این ویروس با سرطان مرتبط نیستند.

 

تمامی خدمات درمانی تنها در کلینیک تخصصی پوست مو لیزر ماه در شیراز قابل انجام می باشد


   نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.