تعداد بازدید: 2210
زبان : فارسی

مشکلات عمده مو و راهکار کاهش این مشکلات

تاریخ درج خبر : 1398/2/7

مو زیبایی چهره انسان است. و به نوعی آینه سلامت، بخشی از بدن هم است پس علاوه بر زیبایی ، رسیدگی به برخی مشکلات مو به دلیل سلامت بدن امری مهم و ضروری است.

مشکلت عمده موی سر :
مو زیبایی چهره انسان است. و به نوعی آینه سلامت، بخشی از بدن هم است پس علاوه بر زیبایی ، رسیدگی به برخی مشکلات مو به دلیل سلامت بدن امری مهم و ضروری است. مشکلات گوناگون ریزش و تغییر حالت مو و یا اختلالات پوست کف موهای سر هر کدام ریشه در کمبودهایی در بدن دارند که درمان انها باید جدی گرفته شود.
مشکلات رایج مو:
مشکل موخوره:
دیدن موخوره در انتهای رشته های مو نشاندهنده ی آن است که فرآیند متلاشی شدن در درون بافت مو به جریان افتاده است. با قطع کردن مو، از بالای ناحیه ی مبتلا، تنها می توانید این فرآیند را کند کنید اما قادر به متوقف ساختن آن نخواهید بود. برخی از روغن های گیاهی می توانند برای درمان کمک کننده باشند اما هنوز هم بهترین راه حل ممکن، کوتاه کردن نوک موها و یا همان اصلاح کردن به طور منظم است.
مشکل موهای بی حالت :
پس از استفاده ار محصولات حجم دهنده، از یک اتوی مو با صفحه ی چین دار استفاده کنید. به یاد داشته باشید حالت دادن به موها را از ریشه ی مو شروع کنید. سپس از یک برس بزرگ یا انگشتان خود استفاده کنید و موها را در ریشه از هم جدا کنید. البته این روش موقتی است؛ برای درمان این مشکل بهتر است موهای خود را تغذیه کنید و یک رژیم غذایی سرشار از امگا 3 داشته باشید.
مشکل شوره ی سر:
دلیل شوره ی سر، خشکی پوست سر است. بسیاری از افراد با دانستن این موضوع متعجب می شوند زیرا مبتلا به شوره ی می   باشند اما موهای بسیار چربی دارند. باید بدانید با این که موهای شما به طور دائم چرب هستند، و در صورتی که آنها را نشویید، خیس به نظر می رسند، ممکن است به شدت به کم آبی مبتلا باشند. چربی مو، با میزان رطوبت موجود در آنها بسیار تفاوت دارد. در اغلب افرادی که موهای چربی دارند، به دلیل شستشوی زیاد و استفاده از محصولات کنترل کننده ی چربی (که معمولا موها را بیش از پیش به کم آبی مبتلا می کنند) پوست سر بسیار خشک و محروم از رطوبت کافی است. این افراد باید از شامپویی استفاده کنند که هم به پوست سر رطوبت ببخشد و هم میزان چربی موها را کنترل کند. استفاده از ماسک های مرطوب کننده ی پوست سر (دقت داشته باشید که این نوع ماسک با ماسک مرطوب کننده ی مو تفاوت دارد.) نیز می تواند کمک موثری باشد.
مشکل موهای وز :
از یک ماسک موی نسبتا چرب استفاده کنید، ماسک را به مو بمالید، دست کم سه دقیقه صبر کنید و سپس آبکشی (آبکشی، نه شستشو) کنید. برای اینکه به نتیجه ی بهتری دست یابید، می توانید موهای خود را پس از مالیدن ماسک، درون یک کلاه نایلونی مخصوص رنگ مو بپوشانید. گرما موجب خواهد شد تا مواد راحت تر به درون غشا موها وارد شوند و به عمق آن نفوذ کنند.
مشکل پریشان شدن موها:
به احتمال زیاد برای شما نیز اتفاق افتاده است که پس از دقایق زیادی تلاش و زحمت، به موهای خود آرایش و نظم داده باشید اما زمانی که از خانه خارج می شوید موهای تان در حال پرواز در هوا باشند. معمولا استفاده از تافت موثر است اما به موها حالت چسبندگی می بخشد. برای رفع این مشکل، مقداری تافت و یا روغن مو را بر روی مسواک بزنید و موهای خود را با این مسواک شانه کنید. با این کار هم موهای مرتبی خواهید داشت و هم موهایتان بی حالت و چسبناک به نظر نخواهند رسید.

خارش پوست سر:
آیا تا به حال واژه ی سبوم را شنیده اید؟ این ماده یک ماده ی لزج است که توسط غدد انتهایی مو ترشح می شود و پوست سر را به حالت طبیعی نگه می دارد.اگر میزان سبوم در پوست سرتان کاهش یابد شما دچار خارش سر خواهید شد.مصرف سبزیجات با بتا کاروتن فراوان مانند هویچ این مشکل را حل می کند.
یزش موهای پشت سر:
اغلب این اتفاق به دلیل اصطکاک زیاد سر و بالش پیش می آید وبهترین کار این است که از بالش هایی با جنس ابریشم استفاده شود.
سفید شدن موها:
با افزایش سن موها به سمت سفیدی گرایش پیدا می کنند اما بسیاری از محققین معتقدند که این موضوع با ژنتیک ارتباط زیادی دارد و البته به اعتقاد برخی تنش های روحی و استرس در زندگی هم یکی از عوامل خاکستری یا سفید شدن موها است زیرا زمانی که بدن تحت تأثیر تنش ها قرار می گیرد مانع ارسال پیام به فولیکول های جاذب ملاتونین (رنگ دانه ی سیاه در بدن) می شوند. خبر خوب این است که بسیاری از افراد که موهایشان به دلیل فشارهای روحی تغییر رنگ داده بود با بهبودی شرایط روحی شان رنگ موها به حالت عادی بازگشته است.
چند راهکار برای کم کردن مشکلات مو:
1. بیش از حد از انواع مو خشک کن و سشوار استفاده نکنید: استفاده روزانه از سشوار و مو خشک کن حرارتی، بیشتر از این که موهای شما را زیبا کند به آن‌ها آسیب می‌زند. سشوار، اتو مو، دیسپانسر، فر کننده مو و هر وسیله دیگری که با حرارت کار می‌کند، از دلایل اصلی موهای خشک و وز است. حرارت دادن بیش از اندازه به مو، رطوبت طبیعی مو را از بین می‌برد. اگر بعد از حمام حتما باید موهای خود را با حرارت سشوار خشک کنید، سشوار را با فاصله از موهای خود بگیرید و قبل از شروع حتما از سرم و محافظ مو استفاده کنید. همچنین می‌توانید درجه حرارت سشوار، اتو مو (مو صاف کن) فر کننده یا حالت دهنده مو را کم کنید.

2. از محصولات مو اشتباهی استفاده نکنید: استفاده از محصولات مو که فرمول آن برای موی شما طراحی نشده است، عوارض زیادی مثل خشکی مو در پی دارد. حتما قبل از خرید شامپو و نرم کننده مو، برچسب توصیه‌های روی محصول را بخوانید. به نظر ساده می‌آید اما برای مثال شامپوهای متفاوت، عملکرد متفاوتی دارند و بعضی از مواد تشکیل دهنده آن‌ها باهم فرق می‌کند. سعی کنید مواد تشکیل دهنده محصولات را نیز بخوانید و از محصولاتی که در آن‌ها از الکل و پارابن (Paraben) استفاده شده دوری کنید، چرا که این مواد شیمیایی به موها آسیب می‌زند و موها را خشک می‌کنند.

3. موهای خود را زیاد نشورید: تمیز نگه داشتن موی سر بسیار اهمیت دارد اما شستن بیش از اندازه سر باعث می‌شود موها روغن طبیعی خود را از دست بدهند. موهای خود را هر روز نشویید. اگر عادت دارید که هر روز به حمام بروید، می‌توانید موهای خود را ببندید یا می‌توانید یک کلاه روی سرتان بگذارید و فقط بدنتان را بشویید.

4. از رنگ مو و دکلره زیاد استفاده نشود: واد شیمیایی بسیار قوی در رنگ مو و مواد دکلره کننده (بی‌رنگ کننده) وجود دارد که می‌تواند چربی طبیعی و رطوبت مو را از بین ببرد. اگر می‌خواهید موهای خود را به طور مرتب رنگ کنید، باید به خیلی جدی از موهای خود مراقبت کنید تا تاثیر مواد شیمیایی رنگ مو را جبران کنید. از شامپوها و نرم کننده‌های ملایم و غنی شده با مواد مغذی که فرمولاسیون مخصوص موهای رنگ شده دارند، استفاده کنید.

5. موهای خود را به طور مرتب کوتاه کنید: کوتاه کردن مو هر چند ماه یک بار در سلامت مو بسیار موثر است و نوک موها را شاداب می‌کند و در ضخیم کردن تار موها تاثیر زیادی دارد.
6. موهای خود را محکم نبندید: اگر موهای خود را دم اسبی می‌بندید از کش‌های پلاستیکی و محکم استفاده نکید، محکم بستن و بافتن موها آسیب شدید به مو وارد می‌کند و استفاده از کش‌های لاستیکی یا فلزی نیز باعث شکستن مو می‌شود. سعی کنید موهای بلند خود را شل ببندید و از کش موی سر با الیاف پارچه‌ای استفاده کنید.

7. غذاهای سالم و مغذی بخورید: بسیاری از پزشکان معتقدند انسان همان چیزی است که می‌خورد، پس مطمئن شوید که خوب، متعادل و سالم غذا می‌خورید. رژیم غذایی سالم علاوه بر بهبود عملکرد بدن باعث شادابی و سلامت مو نیز می‌شود.

 

کلینیک تخصصی موهای زائد
کلینیک لیزر موهای زاید
بهترین کلینیک پوست و مو در شیراز
کلینیک ماه

از   0   رای
0

   نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.