اخبار مرتبط

تعداد بازدید: 2793
زبان : فارسی

خال چیست؟

تاریخ درج خبر : 1397/11/29

خال، هر نوع تغییر رنگ مشخص در پوست را گویند. خال‌ها می‌توانند مادرزادی یا اکتسابی باشند. خال‌ها در همه جای پوست بدن مانند صورت و اندامها امکان رشد دارند. خال‌ها معمولاً به رنگ قهوه‌ای، قهوه‌ای تیره یا مشکی با لبه واضح دیده می‌شوند. رنگ خال به دلیل وجود سلول‌های رنگدانه دار پوستی (ملانوسیت) است.

خال چیست؟
خال، هر نوع تغییر رنگ مشخص در پوست را گویند. خال‌ها می‌توانند مادرزادی یا اکتسابی باشند. خال‌ها در همه جای پوست بدن مانند صورت و اندامها امکان رشد دارند. خال‌ها معمولاً به رنگ قهوه‌ای، قهوه‌ای تیره یا مشکی با لبه واضح دیده می‌شوند. رنگ خال به دلیل وجود سلول‌های رنگدانه دار پوستی (ملانوسیت) است.
خال ها به دو گروه بزرگ اکتسابی و مادرزادی تقسیم می شوند. گروه اول که شامل بیشتر خال ها می شوند، اکتسابی اند و حدود 80 درصد مردم دارای یک یا چند خال ملانوسیتی هستند. این خال ها در دوران کودکی و بلوغ ایجاد می شوند اما پس از 35 سالگی دیگر خال جدید ایجاد نمی شود.خال های مادر زادی در گروه دوم خال ها جای دارند که یک درصد نوزادان، هنگام تولد این نوع خال ها را در اندازه های کوچک، متوسط و بزرگ دارند . قطر خال های بزرگ، بیش از 20 سانتی متر است و در برخی موارد آنقدر بزرگ هستند که قسمتی یا تمامی تنه یا اندام را در بر می گیرند.بیشتر این خال ها در قسمت تحتانی پشت و در ناحیه ران ها قرار دارند. در این خال ها 4 تا 6 درصد خطر ایجاد سرطان بدخیم پوست یعنی ملانوم وجود دارد. در موقع تولد گاهی خال های مادر زادی بسیار کمرنگ هستند و مورد توجه قرار نمی گیرند.در حالی که خال های ملانوسیتی مادر زادی کوچک و متوسط سرعت رشد کمتری نسبت به سرعت رشد شیرخواران دارند و با گذر زمان کوچک می شوند. این نوع خال ها هنگام بلوغ تیره تر می شوند و بر روی آنها موهای زبر و خشن رشد می کنند.

 خال


چه خال هایی را می توان برداشت؟
1. خال هایی که دارای حاشیه نامنظم هستند.
2. خال هایی که دارای یک یا چند نمای غیرمعمول بوده مانند عدم تقارن ضایعه و یکنواخت بودن رنگ خال هستند.
3. خال هایی که اندازه آنها بیش از هفت میلی متر باشد.
4. خال هایی که با بالا رفتن سن به رشد خود ادامه می دهند یا دچار تیرگی و تغییر شکل می شوند.
5. خال هایی که در معرض اصطکاک یا تحریک مداوم هستند مانند خال هایی در ناحیه ریش آقایان یا در ناحیه کمربند یا آرنج زیرا احتمال بدخیم شدن دارند.

جراحی بهترین روش برداشت خال:
برای برداشت خال بهترین و استانداردترین روش ، جراحی است زیرا احتمال بازگشت خال با جراحی بسیار کم است. البته در این روش بخیه با ایجاد اسکار و جوشگاه همراه است و برخی از پزشکان به علت نا زیبایی آن را بکر نمی برند ، در هر صورت پزشک برحسب اندازه و رنگ خال باید روش برداشتن آن را تعیین کند .
مثلا پزشکان ترجیح می دهند خال پررنگ و مودار را جراحی کنند و نسوزانند، اما اگر اندازه خال در حد میلی متر و مسطح باشد با روش های دیگر مانند رادیوفرکوئنسی یا روش های مدرن سوزاندن می توان آن را برداشت و در این روش ها جوشگاه ایجاد نمی شود ، اما احتمال عود وجود دارد.
افراد نباید خال روی گردن یا سینه را بردارند زیرا گوشت اضافه در این نقاط ایجاد می شود و در کل برداشتن خال برخی نقاط بدن معادل جوشگاه بیشتر است.خال ها را به هیچ وجه نباید لیزر کرد، زیرا لیزر سبب تغییر بافت آن می شود و اگر بعد از لیزر کردن خال عود کرده را جراحی نماییم و به پاتولوژی بفرستیم، ممکن است غیرطبیعی گزارش شود.
روش جراحی برای برداشتن خال
روش برای برداشتن خال صورت و بدن ، روش جراحی است ، که به سه روش قابل انجام است که عبارتند از : خارج سازی کامل تراشه ای ، بیوپسی پانچ و جراحی برشی .

1. روش خارج سازی کامل تراشه ای : این روش در مورد خال هایی که از پوست بیرون زده شده اند ، قابل استفاده است . در این روش، پزشک برای ناحیه مجاور خال از بیهوشی موضعی استفاده می کند و سپس با استفاده از چاقوی جراحی تیز و کوچک سطح خال را برش داده و پوست مجاور آن را مسطح می کند .


2. روش بیوپسی پانج : استفاده از این روش معمولا برای خال های پوستی کوچکتر مناسب است . در این روش از از یک دستگاه در این روش از از یک دستگاه مخصوص برای پانچ قطعه مکعبی شکلی از پوست استفاده می شود .


3. جراحی برشی : در مورد خال های پوستی صاف یا بدخیم از روش جراحی همراه با برش استفاده می شود . در این روش جراح خال را به طور کامل برش داده و زخم را با بخیه می بندد.

کدام خال ها را نباید لیزر کرد؟
به گفته ی متخصصان پوست بعضی از خال ها اکتسابی هستند و احتمال دارد پس از تولد و در دوران مختلف زندگی در پوست ایجاد شوند. در مورد این دسته خال ها باید گفت حتی تغییرات هورمونی دوران بارداری یا قرار گرفتن در معرض آفتاب هم می تواند باعث ایجاد چنین خال هایی شود.
گروهی از این خال ها اندازه بزرگی دارند و تشخیص بزرگی یا کوچکی خال هم برعهده متخصص پوست است نه خود فرد. به طور کلی خال های بزرگ یا خال هایی که عمق رنگدانه آنها خیلی زیاد است را نباید لیزر کرد.
برداشتن خال با لیزر:
برداشتن خال با لیزر ساده‌ترین روش برای خلاص شدن از شر خال‌های دردسرساز است. در اکثر موارد برداشتن خال با لیزر ، نیازی به بی‌حسی نیست. برخی بیماران در هنگامی که پالس‌های لیزر به پوست آن‌ها برخورد می‌کند در آن ناحیه احساس سوزن سوزن شدن یا احساسی شبیه اینکه یک کش لاستیکی به آن‌ها برخورد کند، دارند.
به منظور از بین بردن خال ، لیزر عروق خونی را می‌بندد و بافتی که از بین رفته است را تبخیر می‌کند؛ بنابراین نیازی به بریدن پوست یا استفاده از بخیه نیست. علاوه بر این در روش لیزر احتمال باقی ماندن جای زخم خیلی کمتر از روش‌های دیگر است.
بعد از اینکه عمل جراحی با لیزر و از بین بردن خال تمام شد، در محل خال یک حالت پوسته پوسته شدن شکل می‌گیرد. این حالت معمولاً حدود دو هفته طول می‌کشد و بعد از آن خوب می‌شود. در این زمان، ممکن است یک قرمزی کمی در محل پوسته پوسته شده به وجود آید. این قرمزی نیز خود به خود از بین می‌رود. مراکز درمانی با خرید دستگاه لیزر پوست متنوع به‌ صورت سفارشی، بسته به محل و جنس و ظاهر پوست و مو آن ناحیه، لیزر مناسب را انتخاب می‌کنند که با پوست و موی آن ناحیه سازگار باشد و بتوان به بهترین نتایج ممکن رسید.

کلینیک تخصصی موهای زائد
کلینیک لیزر موهای زاید
بهترین کلینیک پوست و مو در شیراز
کلینیک ماه

از   0   رای
0

   نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.