اخبار مرتبط

تعداد بازدید: 4558
زبان : فارسی

چگونه از سیاهرگ های واریس راحت شویم؟

تاریخ درج خبر : 1398/1/29

واریس در واقع اتساع سیاهرگها یا وریدهااست.در بدن انسان ۳نوع رگ وجود دارد.سرخرگ یا شریان که خون را از قلب به نقاط مختلف بدن میبرند.

واریس:
واریس در واقع اتساع سیاهرگها یا وریدهااست.در بدن انسان ۳نوع رگ وجود دارد.سرخرگ یا شریان که خون را از قلب به نقاط مختلف بدن میبرند.سیاهرگ یا ورید که خون را از اعضا بدن به سوی قلب برمیگردانند.مویرگها هم عروق بسیار کوچکی در محل اتصال سرخرگ وسیاهرگ هستند که در محل آنها به علت داشتن فقط یک لایه سلولی،تبادل مواد غذایی واکسیژن صورت میگیرد.


علل ایجاد بیماری واریس در افراد چیست؟
برای پاسخ به این سوال اول به ساختمان سیاهرگها اشاره میکنم.همانطور که در سمت راست شکل ۲می بینید در داخل سیاهرگها دریچه هایی وجود دارند بنام دریچه لانه کبوتری که یک طرفه بوده و فقط به سمت قلب باز میشوند وخون را ازنقاط مختلف بدن بالاخص پاها به سمت قلب میبرند.حال اگر این دریچه ها خوب کار نکنند مثلا بدنبال ایستادن طولانی کار این دریچه ها مختل شده،خون در سیاهرگ میماند وبعد از مدتی متسع شده وکارایی دریچه ها بدتر میشود.
بیشتر چه افرادی ودر چه سنینی در معرض ابتلا به بیماری واریس هستند؟
بیشتر زنها،افرادی که طولانی مدت ایستاده یا نشسته در یک وضعیت خاص باشند،حاملگی،افزایش سن

علائم بروز این بیماری در افراد چیست؟ بیشتر در چه ناحیه ای از بدن مشاهده می شود؟
الف- در ابتدا ممکنست وریدهای واریس علامتی نداشته باشند وفقط به صورت عروق سیاهرنگ،قرمز عنکبوتی شکل ویا طناب سیاهرنگی در محل مبتلا بالاخص پاها دیده شوند.
ب- ممکنست خود واریس در فرد علامت ایجاد کند که شامل احساس سنگینی،سوزش،گرفتگی در پشت پا بوده.درد معمولا بعد از ایستادن یا نشستن طولانی تشدید شده وبعد از دراز کردن پا وبالخص بالا گرفتن پا بهتر میشود.
حتی ممکنست ورم پا یا زخم پا یا خارش در محل وریدهای واریسی ایجاد شود.
روش های درمان واریس:
1. درمان اسکلروتراپی واریس:
در این روش پزشک داروهایی را داخل رگ ترزیق می کند که باعث بسته شدن و انسداد دهانه رگ می شوند. تعداد جلسات ۲-۶ و فواصل آن ۸-۱۲ هفته می باشد. عوارض این درمان تغییر رنگ در محل رگ درمان شده، ایجاد عروق شبکه ای جدید و در برخی موارد زخم پوستی است.
2. درمان واریس توسط لیزر
لیزرهای YAG ،PDLو IPL بر حسب قطر و عمق رگ متسع به کار می روند. دوباره چند جلسه درمان آن هم به فاصله ۲-۱ ماه مورد نیاز است. در این روش رگ غیر طبیعی در اصطلاح منفجر می شود و به طور طبیعی تا ۱ هفته بیمار در محل آن کبودی خواهد داشت. لیزر، درمان انتخابی جهت عروق دور مچ پا و نیز بیمارانی است که در روش اسکلروتراپی دچار عارضه شده اند.
3. درمان  واریس با عمل جراحی
در کنار تمام این درمان ها پوشیدن جوراب واریس ضروری است. بهتر است بیمار دو جفت جوراب را به صورت هر روز یک جفت و یک روز در میان استفاده کند. شستشو با آب سرد بوده و حرارت مستقیم به جوراب ها داده نشود. در این صورت جوراب ها تا ۶ ماه قابل استفاده هستند. از آویزان بودن پا به مدت طولانی نظیر روی صندلی نشستن و نیز ایستادن های دراز مدت که باعث راکد ماندن خون داخل عروق می شود باید پرهیز شود. نکته جالب در مورد این درمان های ساده خانم هایی هستند که به صورت ژنتیک استعداد تشکیل واریس اندام تحتانی را دارند. این خانم ها با رعایت یک سری نکات ساده در زندگی روزمره، دوران بارداری و نیز در صورت مصرف داروهای هورمونی می توانند تا حد زیادی جلوی تشکیل عروق غیر طبیعی را بگیرند. به هر حال اهمیت این مراقبت های ساده پیشگیری از ایجاد عروق غیر طبیعی جدید است.
خطرات واریس:
واریس به مرور زمان، البته به آهستگی و طی چند سال، تشدید می‌شود. عوارض واریس شامل موارد زیر می‌شود:

1. ترومبوفلبیت
رگ‌های سطحی به دلیل لخته شدن خون در رگ قرمز و دردناک می‌شود.
2. خونریزی
رگ‌های گشاد شده در صورت بریدگی یا وارد شدن ضربه به پا خونریزی می‌کند. خونریزی را می‌توان با فشار دادن محکم متوقف ساخت، البته در صورت تکرار خونریزی باید برای درمان به پزشک مراجعه کرد.
3. تغییر پوست
تغییرهای پوستی ناشی از فشار بالای رگ‌ها معمولاً در پایین پا و مچ پا دیده می‌شود. پوست قهوه‌ای یا بنفش رنگ می‌شود و بیمار با اگزمای واریسی مواجه می‌شود. این تغییرهای پوستی، به ویژه در صورت وارد شدن صدمه، به برآمده و زخم شدن پوست منجر می‌شود.
4. ترومبوز سیاهرگی عمقی (DVT)
ترومبوز گاهی پس از درمان واریس رخ می‌دهد. عضله ساق پا ورم می‌کند و دردناک می‌گردد. در صورت رویارویی با این مشکل باید بی‌درنگ به پزشک مراجعه کرد.

راه های پیشگیری از بیماری واریس چیست؟
با انجام ورزش،کاهش وزن ،نپوشیدن لباسهای تنگ، بالا نگهداشتن پاها وخود داری از ایستادن یا نشستنهای طولانی میتوان از ایجاد واریس جلوگیری کرد.اگر مجبور هستید طولانی مدت سر پا بایستید سعی کنید در محل راه بروید یا حداقل انقباض در عضلات پاها ایجاد کنید تا باعث جریان خون در اندام شود.یعنی بطور مکرر وزن بدن روی یک پا قرار گرفته وبا جابجا کردن پا باعث حرکت خون در عضلات پا شوید.

کلینیک تخصصی موهای زائد
کلینیک لیزر موهای زاید
بهترین کلینیک پوست و مو در شیراز
کلینیک ماه

 

از   0   رای
0

   نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.